در این مطلب می خواهیم به بررسی دستکش های Nitrile بپردازیم. دستکش پرمصرفی که در بین دستکش های پزشکی جای دارد. البته که ویژگی های خاص این دستکش باعث شده تا برخی افراد برای کاربردهای دیگر هم از آن استفاده کنند. ویژگی های جالب این دستکش آن را در بین دستکش های دیگر کمی متمایز کرده است. ویژگی هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

برای آشنایی بیشتر با دستکش نیتریل بهتر است اول بتوانیم آن را از نظذ ظاهری بشناسیم و از دستکش های دیگر تشخیص دهیم. این دستکش ها ساختار و ظاهری غیر شفاف دارند. یعنی وقتی این دستکش ها را در دست دارید دست شما دیده نمی شود. پس هیچ دستکش نیتریلی شفاف نیست. اگر دستکشی شفاف دیدید که پوست دست از داخل آن مشخص بود بدانید که نیتریل نیست.  از نظر رنگ بندی نیز این دستکش ها بسیار گستردگی دارند. تنوع رنگ در نیتریل بسیار زیاد است. به طور مثال این دستکش در رنگ های آبی، سبز، مشکی و... تولید می شود. رنگ آبی یکی از محبوب ترین رنگ ها در بین رنگ های این دستکش است. همچنین توجه کنید که این دستکش در رنگ سفید نیز تولید نمی شود. پس اولین مشخصه آن از نظر ظاهری غیر شفاف بودن و دومین مشخصه آن رنگی بودنش است.

 

گفتیم که این دستکش از نوع دستکش های پزشکی و آزمایشگاهی است. پس اولین ویژگی مورد نیاز این دستکش این است که آلودگی میکروبی نتواند از آن رد شود. این دستکش به خوبی توانسته این مهم را برآورده کند. یعنی میکروارگانیسم ها (ویروس ها و...) توانایی رد شدن از آن را ندارند. ساختار منسجم نیتریل این امکان را می دهد تا بدون نگرانی از آن در کارهای پزشکی و محیط های آلوده درمانی بتوانید استفاده کنید. به راحتی می توانید با استفاده از این دستکش ها بیماران خطرناک و درگیر بیماری های مسری را معاینه کنید. بدون این که نگران انتقال ویروس از طریق دستکش باشید.

 

نیتریل از نظر انعطاف پذیری درست مانند لاتکس است. انعطاف پذیری خیلی بالای این دستکش باعث شده که کار کردن با آن راحت و لذت بخش باشد. به راحتی می توانید در حالی که این دستکش ها را در دست دارید کارهای خود را انجام دهید. بدون این که احساس ناراحتی و خسته شدن داشته باشید.

 

اما چه چیز باعث شده که نیتریل نیز به وجو بیاید؟ مگر دستکش های لاتکس برای کارهای پزشکی ساخته نشده اند؟ پس چرا نیتریل؟ پاسخ این سوال باعث می شود تا بدانید چرا این دستکش قیمت بیشتری نسبت به لاتکس دارد. چرا این دستکش ها به خصوص در آزمایش گاه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برای این که تفاوت این دو دستکش را بیشتر بدانیم اول بهتر است بدانیم که تفاوت اساسی این دو دستکش در ساخت دقیقا چیست. دستکش های لاتکس ماده اولیه ای بر پایه طبیعت دارند. این ماده که latex نام دارد برای اولین بار از یک درخت که در آفریقا بود گرفته شد. این ماده حالت کشسانی دارد و دستکش های لاتکس حالت کشسانی شان را مدیون این ماده هستند. نیتریل اما پایه صنعتی دارد. یعنی نیتریل دستکشی صنعتی به شمار می رود و ماده اولیه آن در آزمایشگاه ساخته می شود. همین موضوع باعث می شود تا این دو دستکش در نهایت تفاوت های زیادی با یکدیگر پیدا کنند. حتی این که لاتکس تنها سفید و شیری است اما نیتریل رنگی تولید می شود به همین موضوع بر می گردد.

 

مهم ترین تفاوت این دستکش ها در مقاومت آن نسبت به اسید و باز و الکل است. لاتکس نسبت به این مواد حساسیت دارد. شاید برخورد کمی از این ترکیبات ساختارش را تغییر ندهد. اما کار کردن با این مواد در حالی که لاتکس در دست داشته باشیم اصلا توصیه نمی شود. چرا که باعث تغییر شیمیایی در ساختار این دستکش می شود. این تغییر باعث این می شود که گاهی حفره هایی ریز در آن ایجاد شود. حفره های که وجود آن ها (هرچند به اندازه ای ریز که با چشم دیده نشوند) باعث می شود که در محیط های درمانی در معرض خطرات میکروبی قرار بگیریم. نیتریل اما به این مواد و ترکیبات شیمیایی مقاوم است. این موضوع اصلی ترین تفاوت دستکش هاست. حال متوجه شدیم که چرا نیتریل در آزمایش گاه ها محبوب تر است و بیشتر برای کار کردن در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که یک کارشناس آزمایشگاه ممکن است بخواهد برای تست و ارزیابی یک نمونه از مواد و ترکیبات خاص شیمیایی استفاده کند. پس برای او مهم خواهد بود که دستکشی داشته باشد که در برابر این مواد مقاوم باشد. لاتکس نیز در محیط بیمارستانی بیشتر استفاده می شود. چرا که اصلی ترین دلیل استفاده از آن این است که بتواند از آلودگی های میکروبی و حتی ویروسی جلوگیری کند. به خوبی هم از پس این مهم برآمده است. اما بدیهی است که در محیط بیمارستان نیز دستکش های نیریل در کنار لاتکس مورد نیاز خواهند بود. چرا در بیمارستان و درمانگاه نیز پرسنل ممکن است بخواهند با اسید و باز و الکل کار کنند.

 

حال می خواهیم یک نتیجه گیری دیگر هم داشته باشیم که شاید برای عزیزان دیگر و کسانی که این مطلب را جهت اطلاعات عمومی می خوانند مفید باشد. این موضوع در مورد کارایی نیتریل در زمان کروناست. می دانیم که کرونا از طریق سطوح آلوده مثل دستگاه عابر بانک و یا دستگیره مترو نیز منتقل می شود. همچنین استفاده از دستکش در این روزهای کرونایی بسیار عالی خواهد بود. چرا که از تماس مستقیم دست با این سطوح جلوگیری می کند. همچنین گفتیم که نیتریل نسبت به الکل مقاوم است. پس در این روزهای کرونایی به خصوص در محل کار این دستکش ها بسیار به شما کمک می کنند. می توانید این دستکش ها را در دست داشته باشید و در طول روز آن ها را ضدعفونی کنید. در پایان روز نیز آن را دور انداخته و دستکش دیگری استفاده کنید. لاتکس نیز در برابر کرونا مقاوم است. اما به لحاظ این که نمی توان به آن الکل زد از نظر اقتصادی در این روزها صرفه کمتری دارد. باید تنها برای کار کوتاهی آن را در دست کنید و سپس دور بیندازید. اما نیتریل چیز دیگری است. به طور مثال نیتریل انتخاب خیلی خوبی برای کارمندان بانک و کسانی است که در طول روز ارتباطات زیادی با مشتریان دارند.